Tygodniowe ćwiczenia poprawnej pisowni -
samodzielna praca
starszych uczniów.
I. Przygotowanie.
-
Załóż zeszyt do ćwiczeń ortograficznych.
-
Powtórz i utrwal zasady pisowni.
-
Na końcu zeszytu załóż "Słowniczek Trudnych Wyrazów".
II. Pisanie z pamięci - co dzień.
-
Przeczytaj uważnie wybrany przez siebie, lub wskazany przez
nauczyciela, fragment tekstu (ok. 5 zdań niezbyt długich, po
ok. 5 wyrazów w zdaniu).
-
Przeczytaj pierwsze zdanie zapamiętując tekst i pisownię
wyrazów; uzasadnij pisownię trudnych wyrazów.
-
Powiedz tekst z pamięci.
-
Przeczytaj powtórnie zdanie sprawdzając, czy dobrze
zapamiętałeś.
-
Napisz tekst z pamięci.
-
Sprawdź zapis i nanieś poprawki.
-
Porównaj zapis ze zdaniem wzorcowym i nanieś poprawki.
-
Zakryj zdanie wzorcowe i napisane.
-
Napisz powtórnie to samo zdanie.
-
Sprawdź zapis.
III. Poprawa błędów.
-
Wypisz wyrazy, w których popełniłeś błędy i uzasadnij
poprawną pisownię.
-
Wyrazy te zastosuj w krzyżówce, ułóż z nimi zdania, utwórz
rodzinę wyrazów pokrewnych, wykonaj ćwiczenie utrwalające
pisownię (bibliografia).
-
Wpisz je do "Słownika Trudnych Wyrazów" (na końcu zeszytu).
IV. Sprawdzian - co tydzień.
-
Pracuj codziennie, zapisując datę przy wykonywanych
ćwiczeniach.
-
Po tygodniu ćwiczeń poproś kogoś, aby podyktował ci zdania,
które codziennie pisałeś.
-
Sprawdź, o ile błędów mniej zrobiłeś niż poprzednio, i
popraw je (wg wzoru).
Po każdym tygodniu ćwiczeń pokaż zeszyt nauczycielowi.
Opracowanie: Marta Bogdanowicz
|